Efterspel

Sällan har en kilometer på löpbandet varit tyngre. Gårdagens fartlek tycks ha satt sina spår. Pulsklockan skvallrade om att det kanske gått väl fort – som oftast. Alla mina kvalitetspass hamnar närmare VO2-max, alldeles för många distanspass på AT-tröskel, och pulsen på långpassen hamnar gärna runt 80% av maxpuls.    

Upptäcker jag nu när den lånade pulsklockan får hänga med då och då. Löpningen var sannerligen enklare när det bara handlade om kroppen och jag.

Som tack för insatsen fick benen vila från dagens styrkepass. Men resten fick sig en genomkörare, med variation. Lär kännas i morgon.

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Annonser

8 thoughts on “Efterspel

  1. Ja, visst känns det när man kört kvalitet dagen innan. Vissa dagar får man absolut ingen respons alls… Känns som att springa i mörk brödsirap.

    Själv vågar jag inte ta mig till gymmet nuförtiden. Jag är rädd att Dr M blir arg. Eftersom styrketräning är anaerob träning är det absolut ”Verboten” under grundträningen… Hehe, man e ju helt skadad 🙂

  2. Mörk sirap – verkligen på pricken!
    Jasså, herrn har gått och fått en ny guru? 😉
    Hur länge ska sån där grundträning pågå enligt Dr M? Ett visst antal månader eller tills förbättringen planar ut?

  3. Jag har ju försökt köra två kvalitetspass efter varandra och resultatet blir…pannkaka… Det är nog det som är tanken också i och för sig. Blandad träning är ju det bästa, så ett gympass låter som en skön belöning 🙂
    Jag ligger också alldeles för högt i puls ”egentligen”, men det visste jag ju inte innan jag skaffade min pulsklocka så jag kör envist vidare på mitt eget sätt… Kroppen är nog klokare än klockan i slutänden ändå 😉

  4. Karin: jag tror jag utser dig till min löparguru!
    Dina råd om blåsan-from-hell funkade ju strålade. Så nu gör jag som du när det gäller pulsen också – kör envist vidare på mitt eget sätt. 🙂
    Brukar lita på vad kroppen säger. Men visst blir man lite fundersam, kanske skulle träningen ge ännu mer om man verkligen anammade de pulsbaserade budorden? Väntar med spänning på Benets vidare rapporter om sitt äventyr med Maffetone.

  5. Kör hårt! Karin är ett bra val som löpar-guru. Hon e ju rysligt snabb 🙂

    Vi får se hur länge Maffetone-äventyret varar för min del den här omgången. JAG VILL SNART BÖRJA SPRINGA IGEN!!

    Du frågade om när det är dags att frångå lågpulslufset och ge sig på lite kvalitetspass istället. Enligt Dr M så är det när man märker att man inte förbättrar sina låppuls-kmtider längre (det brukar enligt honom handla om 3-6 mån). Då skall man gå in i en kvalitetspassperiod. Dock skall man inte köra ”för långa” kvalitetspass. Max 30 minuter åt gången enligt Dr M och Mark Allen (en av hans mer kända adepter). När kvalitetspassen ”har gjort sitt”, så skall man tillbaka till lågpulslöpningen, men då förhoppningsvis i lite snabbare takt 🙂

  6. Aha! Då är det bara att hoppas på att det bara tar tre månader. Ett halvår i såstempo kan ju bli aningen enerverande. 🙂

  7. *avundsjuk*
    Jag vill också springa i N.Y. Hur häftigt som helst!
    Hur gör du med träningen – börjar om på lämpligt ställe i herr Sz program, eller?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s