Dubbla glädjebud

Jag får springa! SPRINGA!

Ok. Det handlar bara om en minuts löpning. Men ändå. Jag får SPRINGA!

Var till naprapat Daniel idag. Hälsenan har blivit mycket bättre. Den högra är inte längre dubbelt så tjock som den vänstra. Och inte gjorde det lika outhärdligt ont när han nöp runt den heller, pressade och klämde för att få bort resterande vätska. Bara för det gav han sig på mina stela vadmuskler dessutom. Hittade triggerpunkter som sände ilningar ända upp i häcken. Ont är bara förnamnet.

Eftersom jag blivit så bra får jag springa en minut i morgon. Sen ska jag analysera efterverkningarna. Gör det ont under tiden – avbryt omedelbart! Ont ett par timmar efteråt eller ont dagen därpå? Stelhet dagen därpå är mindre farligt än stelhet efter ett par ynka timmar. Beroende på status får jag springa en eller två minuter tre dagar senare. Det ni – TVÅ minuter.

Så ska löpningen trappas upp. Dubblering av minuter. Sakta men säkert. Övriga rehab i form av excentriska tåhävningar fortsätter såklart. Minst åtta veckor till med 360 hävningar om dagen. Numer har jag 17 kilo i ryggsäcken. Ska nog öka på lite. Om jag hittar en eller annan tegelsten till i trädgården. Och så vadstretch, helst fyra gånger per dag.

Eftersom jag inte blir lycklig av rehab allena alternativtränar jag förstås: spinningpass, skivstångspass, core och ett eller annat gymbesök. F&S regerar! Och efter nyår mer än någonsin. Då startar de upp cirkelfys i Uppsala. Jippie!

……………………………………………………………………….

Annonser

12 tankar om “Dubbla glädjebud

  1. Oliver: 🙂 Du har helt klart en poäng, dubbleringen sker förstås inte vart tredje dyng. Det gör däremot löpningen. Om hälsenan inte blivit sämre får jag alltså dubblera antalet minuter. Om den stelnar eller smärtar mer får jag stanna kvar på befintligt minutantal. Det lär jag förmodligen få göra. Och när jag börjar drutta uppåt 32 minuter är slut med dubblerandet. Då får vanligt vett och sans vad gäller upptrappning av löpning ta vid. Jag ska försöka hålla mig sansad… inte sanslös.

  2. Vad skönt att höra att du äntligen får springa lite. Angående cirkelfysen så sa en vän till mig som kommer leda en del sådana pass följande efter hon varit på utbildningen: Det här kommer bli bra, det blir ett pass att spy på! Jag är helt säkert på att det skall tolkas som jippie 😉

  3. UNDERBART! Vad glad jag blir! Det var inte längesedan jag började så där (augusti) och nu, några månader senare kan jag kuta i 2½timme! :-)Och vet du, den minuten jag sprang var fullt tillräcklig då! Men den smakar MER. 😉 Cirkelfys blir kalas men var försiktig med att hoppa/springa på de där golven för jag TROR de kan vara lite småfarliga för känsliga små hälsenor…

  4. Det låter ju inte så pjåkigt. Eftersom mitt eget löparliv är tämligen ointressant just nu med ”hålligånglöpning tills vidare”, följer jag dina övningar med desto större spänning, och suger i mig naprapatens råd och behandling för eget (retroaktivt?) bruk. Jag är imponerad av din disciplin. 360 tåhävningar med 17 kg + två tegelstenar! Vilka biffiga vadmuskler du ska få!! Kanske kommer du ur det här äventyret med en ny växel, så ta det lugnt!

  5. Jens: … med betoning på lite. Vi får se hur det blir med TSM den 6 dec. Kanske krävs löpande vikarie för mig, även om jag förstås tänker vara där vid presentationen. Och den 20 då springer jag! Ser fram emot att spy tillsammans med dig till våren.

    Ingmarie: Nu känner jag mig genast otroligt mycket gladare. Dina erfarenheter inger verkligen hopp! Tror du underlaget är ogynnsamt? För mjukt? Jag har ett minne av att det kändes rätt skönt att springa på. Som en löparbana ungefär.

    Jumper: Hålligånglöpning låter som en dröm tycker jag. Men jag är förstås tacksam över att du hänger kvar här trots mina gnälliga inlägg! Vadmusklerna blir faktiskt inte mycket att hurra för vid excentrisk träning, mina vader ser numer smäckra ut. jag vågar till och med bära kjol…

  6. Ingmarie: KLurar på utmaningen!

    Sofy: Känner mig riktigt, riktigt uppåt! Även om jag förstås är lite stelare idag, efter gårdagens minutlöpning. Men naprapaten sa att det är ok, så jag känner mig rätt cool.

  7. Fanken vad roligt! Dessutom verkar det bra att du nu har ett träningsschema så att du vet vad du gör och när du gör det… Rehab rockar fett!
    Cirkelfys låter ju riktigt roligt 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s