Bränner gummi

Kände mig rätt läcker idag. Trots hjälmen. Ingen är cool i en cykelhjälm, men eldslågor hjälper ju en aning. Eller?

Lyckades till och med få upp lite hetta i kullagren. I rullskidornas bakhjul alltså. Lagom ljummet, precis som ryggen under reflexvästen. Särskilt svettig blir jag inte av skidandet, ännu mindre nu när jag inte är konstant kallsvettig av skräck.

Jodå. Jag har inte gett upp rullskidorna. Har till och med köpt ett par egna. Swenor fiberglass. Rullar fram rätt fint så länge jag håller mig till stelbent stakning, diagnola och jag svajar som en låghalt väderkvarn, stakning med frånskjut klarar jag inte ens på vanliga skidor. Då står väderkvarnen på näsan och till och med Don Quijote kan få in en träff.

Träffade på en bekant när jag rullade som snyggast, som röstade för  att vi ska göra sällskap upp till Dalarna första söndagen i mars. Jag sa inte nej.  Skidade faktiskt hem och klickade in på vasaloppet.se. Sen insåg jag att kära mor fyller jämt och vackert just den helgen. Men det finns ju alltid öppet spår… men är det verkligen på ”riktigt”?

Brände förexten av lite skogummi oxå. För en vecka behöver ju inte vara från måndag till söndag – den varar självklart från söndag-lördag. 7 dagars löpvila. Så jag har inte brutit löpförbudslöftet. Eller. Jo. Kanske lite. Men en dag räknas inte. Och jag sprang bara knappa fem kilometer. Det räknas helt klart inte.

………………………………………………………

Annonser

8 tankar om “Bränner gummi

  1. Klart öppet spår är på ”riktigt”! Det ska dessutom vara mycket ”skönare” och trevligare enligt uppgift från de som provat båda varianterna. Jag är just nu inte speciellt sugen på någotdera. Men så har jag inte provat längdåkning sedan barnsben då jag utan något direkt fokus halkade runt på några slags trälagg i det skånska vinterlandskapet hemomkring.

    Men alternativträning till löpning välkomnas just nu. Blir fasen inte av med det som jag hela tiden intalar mig enbart är ”inbillning”; stel och öm i höger hälsena efter varje försök till löpning. Får börja med ärtpåse igen… och verkligen skärpa mig vad gäller DAGLIGA tåhävningar.

  2. Benet: Är faktiskt förvånad över mig själv. Jag avskyr ju snö. Men ändå är det något som lockar. Snarare loppet än skidåkningen tror jag. Eller en helt ny typ av utmaning, som ombyte för löpningen.
    Så trist med din hälsena! KLart bättre att lyssna på den redan i stelhetsläget dock, och inte vänta tills den svullnat sig dubbelt så tjock. För dey har den väl inte?
    Låter lite som om du fått samma typ av ärrvävnad som jag drogs med. Efterdyningar av irriterad hälsena. Tåhävningar är alltid bra, men jag tyckte ändå att det var den intensiva massagen som gav bäst resultat. Fem minuter per hälsena, med ganska hårt gnuggande över de ställen stelheten är värst. Med lite tigerbalsam för glidningens skull. Bra att värma upp senorna på samma sätt inför ett pass också. Borde jag fortfarande göra, men tyvärr fuskar jag…

  3. Ingmarie: Tuff? Jag ser nog tuffare ut än va´ jag är, där längs vägen. Och då ska man komma ihpg att jag har cykelhjälm på mig… 🙂

    Anneliten: Längs med senan ska man gnugga. Friktionsmassage kallade min sjukgymnast det, så det gäller att nypa till ordentligt och hålla hög frekvens. Annars blir det inte mycket till friktion. Ska visst hjälpa till att ”lösa upp” ärrvävnaden. Innan pass, som uppmjukning, brukar jag ta det lite varligare och massear hela senan.

  4. Om inte du ska åka Vasaloppet, vem ska då göra det, tänker jag som minns din framfart i skidspåret i vintras på funbeat. Öppet spår bör väl för övrigt vara lättare att få plats i än i det officiella Vasaloppet och visst räknas det på riktigt (t.ex i ”klassikern”).

  5. Jens: 😀

    Jumper: Min Vertexkollega föreslår också Öppet spår, som han åkt flera gånger. Man får till och med ta del av trängsel i starten. Så det lutar nog åt ett Vasalopp för min del den 27-28 februari. Kanske.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s