Fläsket brinner

Det bränner fint på mina gummibrännarpass (rullskidor). I gäddhänget. Men dagen efter svider det knappt.

Ett cirkelfyspass under ledning av Jonas på Friskis&Svettis däremot, då rasar det en smärre skogsbrand i hela kroppen dagen efter. I alla fall om man fuskat å det grövsta med styrketräning hela sommaren. Latmasken ska uppenbarligen drivas ur kroppen med en rejäl dos skärseld.

Känningarna i lårens framsidor efter Vertex är en ljum västanfläkt jämfört med den överjäkulska träningsvärk  jag har nu. I varenda muskel. Men värst i axlar, häck och lår. Och bröst. Och rygg. Och. Blev tvungen att kolla bakdelen i spegeln i morse, övertygad om att allt var ett enda stort blåmärke. Den såg helt normal ut.

Riktigt så här iprenkrävaront brukar jag faktiskt inte få. Kan det bero på att kroppen fortfarande har sviter efter Vertex?

Och varför utsätter man sig för detta lidande? För att man har en uschlig gammal kropp som inte håller för löpning om den inte är stark. Och för att cirkelfys är så otroligt roligt! Det gör ont som fasen – både under och efter – men ger resultat.

Jag har också betydligt lättare att hitta motivation för styrketräning om jag går på ett pass, svettas och grimaserar illa tillsammans med andra. Jag hyser i och för sig ingen större motvilja mot gymmet heller, men det krävs lite mer egenövertalning för att jag ska gå in dit och greppa en hantel.

Cirkelfys är rätt klassisk stationsträning med bland annat olika typer av armhävningar, sit-ups, benpress osv. Med eller utan redskap. Ger som sagt hela en kroppen en rejäl omgång, men löparspecifik styrketräning är det förstås inte. Och inte kommer jag alltid åt mina svaga punkter heller, som vadmuskulaturen och höfternas utsida.

Jag skulle behöva ett egetkomponerat styrketräningspass också, skräddarsytt just för mig. Kanske skulle det vara lättare att förmå benen att studsa in på gymmet då. Men inte ens det skulle räcka för att jag skulle dimpa ner och köra styrketräning på golvet hemmavid. Sån självdisciplin har jag inte.

Frågan är om jag själv kan kombinera ihop ett bra program, och var jag i så fall bäst hittar förslag på övningar. Eller ska jag helt enkelt leta upp ett proffs som kan hjälpa mig? Vad tror ni?

…………………………………………………………………

Annonser

7 tankar om “Fläsket brinner

  1. Vi tycks ha samma svaga punkter du och jag – vader och utsida höft. Den senare tycker jag är svår att träna och den är ju definitivt inte med i de färdiga pass man kan göra på F&S och liknande institutioner.

    En gång i tiden var jag bandyspelare – då hade jag starka höfter… Skridskor kanske borde återupptas? Inlines?

  2. Snacka med Jonas på F&S boka in en gym-intro (forts) och säg vad det är du vill ha gjort. Det är ju så nära egen PT man kan komma. Annars har de ju andra som är duktiga, Tex Walle på Ekeby.

    Jag har ju problem med höften. När jag nämnde att en av cirkelfys-stationen inte funkade för mig kom han med ett bra alternativ.

    Men se till att ta det varligt med din akilleshäl, utan den tar du dig inte högt över fjället 🙂

  3. Varför inte ta en PT till hjälp, fast bara ett par timmar, kostar visserligen en del, men är säkerligen väl värt det. Man får känna sig lite ompysslad, lyxig(?), speciell:), får ett alldeles eget träningsschema, kan bolla lite tankar, får förmodligen en massa inspiration & motivation, blir säkert helt galet jättepeppad, och har man betalt för det så ger man säkert lite extra, och ännu lite till, för att uppnå sitt mål:)

  4. Se det från den ljusa sidan, det här passet har uppenbarligen letat fram delar av din kropp som behöver lite mer spö, så då var det väl ett välkomponerat pass. På igen!

  5. Anneliten: Skridskor är ju klockrent! Funderande faktiskt på ett par inlines när jag stod inför rullskidsköpet, men eftersom det är klassiskt som gäller på Vasaloppet – och jag verkligen behöver snyggare överarmar – så blev det rullskidor istället. Hörde igår att de fått in en nya maskin på mitt FS, som lär vara bra för att fixa höfter. Ska gå och kika på den endera dagen.

    Paljetten: Hm? Jag kanske skulle ta och testa Walle? Har faktiskt fått just en sån där gymintro-fortsättning av Jonas. Men det gav inte mycket alls – han tyckte att jag redan kunde allting… Fick iofs tips på ett oar bra övningar, men jag skulle nog behöva någon som var lite mer bestämd.

    Marie: Jag är bra sugen på en PT. Om det nu finns några bra här i Uppsala? Jag skulle vilja ha ett individulett program, och sen få en uppföljning ett par månader senare. Och pisk på fingrarna om jag inte skött mig. 🙂 Det borde väl hjälpa mot latmasken!

    O: Och jag som trodde att jag inte använde annat än framsida lår på Vertex… Klart jag ska på igen – redan nästa vecka! Ska´ru med?

  6. För en kopp kaffe och en banan kan jag stå och piska dig på gymet, nemas problemas 🙂
    Jag hade en bra instruktör för flera år sedan på Ekeby. Men han har slutat, jag bor granne med honom och blir lite sugen på att plinga på och kräva att han kommer tillbaka.

    Walle är bra på att peppa på cirkelfyset. Ingen annan har skrikigt ”SLÖFOCK” åt mig, så jo… han kanske man kan kalla bestämd 🙂

    Jag håller med Marie, kolla upp en PT. Det kan det vara värt!

  7. Paljetten: Banan + kaffe mot ett par tusen kronor. Hm? Det går att få många bananer för den summan… 🙂
    Ja men just ja, nu minns jag vem Walle är. Rena sadisten! Helst jämfört med Jonas, som bara kommer med positiva utrop.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s