Fotarbete

I samband med förra vinterns hälseneproblem köpte jag nya skor, noggrant utprovade för att inte förvärra senläget. Saucony Guide. Trollade bort lagom mycket av överpronationen. Hälsenorna gjorde inget väsen av sig vår, sommar, höst och halva vintern.

På senaste tiden har hälsenorna börjat knorra allt högre. Stela på morgonen, ömma vid tryck. Idag kilade jag in på Löplabbet, mest för att kolla vårens utbud. Provsprang lite. Saucony Guide var inte ens i närheten av att trolla bort någon överpronation. För det krävdes nu stabilare doningar. NB 760.

Uppenbarligen pronerar jag kraftigare nu än jag gjorde för ett år sedan. Då hade jag gjort excentriska tåhävningar i nästan tre månader för hälsenornas skull. Det har jag inte gjort nu. Kan man styrketräna bort överpronation?

…………………………………………………………………

 

Annonser

6 thoughts on “Fotarbete

  1. Anneliten: Jag önskar sannerligen det fanns en sanning i biomekanikdjungeln. Experterna kunde väl vara lite småöverens åtminstone.
    När jag tittar på mitt otyglade löpsteg på den lilla filmsnutten i skobutiken ser det allt annat än hälsosamt ut. En hälsena som knixar till i v-form. Det ser betydligt trevligare ut med stabilare dojjor på fötterna. Men kanske binder jag ris åt egen rygg?

  2. Jag tror inte heller på allt det där supportandet av fötterna.u har du ju provat det utan bra resultat. Kankske ska du göra tvärtom? Släppa fötterna mer fria i lätta ouppbyggda skor. Sakta och försiktigt vänja dem vid att bära sig själva.

  3. Det finns ju inget stöd för att dagens sätt att prova ut löparskor varken förebygger eller orsakar några skador.

    Jag tror liksom Ingmarie mera på att gradvis vänja fötterna vid lite mindre ”lull-lull”, man behöver ju inte gå hela vägen och börja springa med Five Fingers utan det räcker gott att öva upp att springa med en liten högre stegfrekvens och byta till lite lättare skor.

    Det blir bra mycket roligare att springa med lite lättare skor.

    Jag har ett par lättviktsmodeller som ändå ger ett visst stöd, både Asics DS Trainer och Brooks ST4 Racers. Det finns massor av andra modeller, t ex Asics DS Racer.

  4. Väldigt intressant inlägg, och kommentarer kring det, särskilt då jag arbetar en del med att sälja bla löparskor, jag kan tycka att det känns mycket svårt när, precis som du säger att experterna har så skilda åsikter…vad är rätt och fel, eller finns det egentligen inget…

  5. Om jag inte testat lättare skor skulle jag hoppa på det tåget direkt. Mycket roligare att springa i!
    Men tyvärr var det just efter att jag börjat springa i lättare skor som jag fick problem med hälsenorna första gången. Ordentliga problem. Och då tyckte jag ändå att trappade jag upp skobytet försiktigt. Skorna eller inte? Kanske var löptekniken för taskig. Lite höna och ägg-problematik.
    Ska bli spännande att se vad expertisen säger om fem år. Först då vet vi kanske mer säkert vad den nya lätta trenden får för konsekvenser för den löpande populasen. Skadefria frispringare eller rehabbande fd frispringare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s