Viktat

Sneglade lite längtansfullt mot taket i uthuset i morse. Där inne hänger mina snygga, nästannya skidor. Hann väl med tre-fyra pass på dem i våras innan Kung Bore obönhörligen tappade greppet. I år har han inte lyckats få till någonting, undantaget en eller annan minusgrad.

Men det finns fördelar med snölös vinter. Det går att springa obehindrat i spenaten. Som visserligen inte är särskilt grön, men ändå bygger Karl-Alfred-styrka i benen. Förra söndagens 18 kilometer landsväg går inte att jämföra med dagens 18 kilometer terräng.

Efter en och en halv mil längs Upplandsleden drabbades fötterna av tröttma och benen kändes blytunga. Kanske därför jag plötsligt trampade igenom var och varannan pudertäckt pöl. Innan dess tassade både jag – och räven – lättfotat ovanpå isen. Säkert 70 procent av sträckan följde jag djurspår. En mus, en räv, rådjur – alla valde de stig framför obanat.

Appropå tung så roade (nåja) jag mig med lite matematiska uträkningar under passet. Viktmässiga sådana. Vid frukostbordet läste jag RW, och coach Skoogs svar på en läsarfråga om den ultimata vikten för en långdistanslöpare. Han nämnde två ”formler” för att räka ut detta.

0,36 * kroppslängden i centimeter (en formel som tydligen presenterats av James Fixx)

Kroppslängden – 100 – 15 (ett ideal man tydligen pratade om på den tid Skoog var aktiv)

Enligt formel nummer ett borde jag väga nästan 56 kilo. Enligt version nummer två 40. Kanske dags för lite jojobantning?

………………………………………………………………………….

Annonser

10 thoughts on “Viktat

  1. För långa personer ger de båda formlerna tydligen motsatt resultat, för mig 67,7 respektive 73, om än inte lika jojoinspirerande. Då min matchvikt idag är 68-70 kg, har jag inget att skylla på (eller hoppas på), utan får jobba med den kropp jag har. Har för övrigt nån gång hört att maratonidealets BMI skulle ligga på 19, vilket också skulle passa mig, även om jag hellre hade muskler för 21 som i ungdomen. Nog om mig.

    Snitsaren bifogar följande problem att plåga den erkännt mattehatande bureborn med: ”Hur lång är man när de båda formlerna ger samma resultat?”

  2. Jag som inte läst RW – ansåg Skoog att formlerna var könsneutrala? Eller var dina beräkningar för en kvinna? Inte för jag bryr mig egentligen… Min polstring, som en dansk kollega kallar hullet, är kanske ivägen i löpningen, men mat är för gott för att offra. Enligt första formeln ska jag behålla polstringen (57 kg), enligt den andra ska nog rätt mycket muskler bort (43 kg). Så, nu kan du räkna ut att jag är ganska jämnlång med dig 🙂

  3. Jumper: Du kan hälsa Snitsaren att ekvationer är det enda jag någorlunda fattade galoppen med på mattelektionerna. Är man sisådär 179.7 cm så matchar formlerna varandra rätt fint.
    BMI 19. Mm? Känns åtminstone som ett vettigare sätt att få ut en vikt i förhållande till kroppslängd än de formler Skoog roade sig med, som nog bara är relevanta för män runt 180.

    Anneliten: Jag har förstått att du och jag tillhör den mer kortväxta delen av befolkningen. Den där som sällan behöver riskera att slå skallen i dörrposter och sitter rätt bekvämt i flygplan. Den lyckligt lottade delen!
    Skoog skrev ingenting om huruvida formlerna var könsneutrala, vilket jag starkt betvivlar att de är. Och inte är de längdneutrala heller.
    Precis som du är jag tillfreds med min vikt. Tycker den funkar fint att springa med. (Men jag skulle gärna ha lite mer muskulösa axlar. Skit samma att det är dödvikt att släpa på i löparspåret. Jag tycker det är snyggt!)

  4. Snitsaren säger att han aldrig hade frågat dig om han inte varit säker på att du tyckt att det var lätt som en plätt. Hans erfarenhet av (främst flickor) som påstår sig vara hopplösa på matte, är att de ofta pratar strunt, medvetet eller omedvetet.

    Själv funderar jag mer över dina axlar. När man tar del av din träningsdagbok med F&S, cirkelfys, funktionell styrka, rullskidor och älghufs, så borde du ha ett överrede som Heidi från Ensamheten.

  5. För mig blev det dock bara 2,5 kg skillnad. Skumt… Men däremot borde jag lägga på mig lite enl. båda formlerna. Måste nog bosätta mig på gymet för jag antar att det är muskler som behövs…

  6. Jumper: Jag läste ju gubevars naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Åtta timmar matte i veckan. Så det vore ju skamligt om nåt inte fastnat. Men integralerna har garanterat inte gjort det….
    Lååångt kvar till Heidi. Det kan jag lova.

    Ingmarie: Se där! Du kanske håller dig inom normalkurvan för fomelsamlingen. Dessutom är du garanterat en riktig löpare! Med en långdistanskropp. Det har jag allt sett på många läckra löparbilder på en viss blogg. 🙂

  7. Aha då förstår jag. Självkritik på naturvetarnivå (och inte bara ”Lilla hopplösa, jag och matamatik”, en kokett, nästan stolt attityd, som inte är ovanlig bland (kvinnliga) humanister).

  8. Med mitt tydligen löparidealiska BMI på 19,4 blev det bara drygt 2 kg skillnad, 65.8 enligt första och 68 enligt den andra och just nu ligger jag närmast det första värdet även om vikten inte har rört sig utanför intervallet 64-68 under de senaste 20 åren.

  9. För mig diffar de båda beräkningarna bara 1 kg… Men det var ju inte det jag skulle kommentera utan det att 18 km:s pass springs varje helg. Snyggt! Och i terräng ibland också. Ingen längtan efter skidorna där.

  10. Snitsaren: Jorå, jag blir verkligt irriterad på att inte vara så dålig på siffror. Koketterar gör jag i annat. 🙂

    Staffan: Stabil viktutveckling du håller. Gör jag också. Fast jag lägger sakta, sakta på mig vikt. Väger nog 2-3 kilo mer än för 20 år sedan. Vi säger att det är muskler.

    Snorkkis: Tack! Jag försöker sakta med säkert bygga på långpasslängden. Kan ju alltid vara bra om man har lust att springa ett maraton ngn gång…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s