Roddig cirkel

Roddare gillar att pina magmuskler. Och en massa andra muskler. Inklusive hjärtat. Alltså är jag lite mör idag efter att ha hakat på Uppsalaroddarnas  cirkelträning.

Inga färgglada skivstänger, inga kettlebells och inga bollar; varken gym,- bosu eller medicin. Ingen dånande muskianläggning och inget ljusblått sviktande F&S-golv. Bara en brungulnad furuplint, ett par klassiska gympahallsbänkar och några avklippta liggunderlag.  En svajig transistorraadio (typ) och ett  hårt golv impregnerat med svettlukt. Och fullt ös! Svinjobbigt! Hur kul som helst!

Med tanke på att träningskombattanterna var 25:ish tyckte jag att jag klarade mig rätt fint. Genom alla sexton övningarna. Á la 40 sekunder arbete/20 sekunder vila. Gånger tre varv.

  1. Armhävningar
  2. Snabba knäuppdrag
  3. Idioten
  4. Jägarvila
  5. Planka
  6. Tricepsdips
  7. Armviftning
  8. Upphopp på bänk
  9. Sittande rodd
  10. Tåhävningar
  11. Utfallssteg
  12. Köttbullen
  13. Ryssen
  14. Ryggresningar
  15. Sneda sit-ups
  16. Skidhopp på plint

Repris? Ja, tack!

Annonser

8 tankar om “Roddig cirkel

  1. Ja, här ligger min köksgympa i lä! Men hur hamnar en löpartjej plötsligt bland roddare? När det gäller de fantasieggande namnen på övningarna googlar jag friskt (typ: köttbullen f&s) och hittar det mesta med pedagogiska bilder. Fast sittande rodd utan roddmaskin kan väl inte vara så mycket träning för starka roddarryggar? Och armviftning!!!? 🙂

  2. Fast ”idioten” tycks vara lite av varje och ”ryssen” blir du nog tvungen att förklara….

    (Själv har jag en kombinationsvariant som jag kallar ”Dostojevskij” ).

  3. Förklaringar var det! 🙂

    Armviftningarna fnissade ”ledaren” själv över. Hade inte hittat ngt bättre namn. Armarna sträcka rakt ut åt sidorna, handflator upp och så små, snabba cirkelrörelser. Lätt som en plätt. Då. Men idag har jag banne mig träningsvärk i viftmusklerna.

    Köttbullen är sit-ups med en stång i händerna. Stången ska sträckas över huvudet i bakåtlutat läge, när man också sträcker ut benen framför sig. Inte nudda golvet! Och när man kurar ihop sig, böjer man benen och för stången runt fötterna och in mot rumpan. Rund som en köttbulle ser man då ut. Typ.

    Ryssen brukar också kallas burpees. Armhävning följt av explosivt upphopp.

    Sittande rodd blir i det här fallet mest en magövning. Fötterna ska nämligen hållas en bit över marken och ryggen är lätt tillbakalutad. I den ställningen låtsasror man á la tävlingsrodd. Aj i magen.

    Idioten i roddarklubbens tappning innebär att man rusar som en idot mellan diverser linjer på golvet. Böjer sig och nuddar linjen för att sen idiotrusa åt andra hållet. Den som ville fick göra grodhopp istället.

    Vad innebär den där Dostojevskij?

    Jag lekte med roddargänget eftersom en av våra exjobbare ror, och han trodde att jag skulle gilla deras torsdagsträning. Han hade rätt! Just torsdagsträningarna är öppna för alla, så det krävs inte klubbmedlemskap för att vara med och tortera sig. Fast rodd verkar faktiskt rätt roligt…

  4. Rodd är så jäkla kul! Jag är en fd kyrkbåtsroddare… roddare är ju grymt kompletta idrottare, ofta fantastiskt bra tränade och duktiga i både sin egen sport men också ofta i längdskidor och annat…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s