Sluttande plan

Vissa dagar vet jag det bara. Att det inte kommer att bli någon träning när jag väl kommit innanför dörren hemmavid. Latmasken ligger på lur färdig att slå till så fort jag satt tassarna på hallmattan. Så då är det bara att undvika hemmets mysiga vrå, och träna på väg hem från jobbet. Lurad latmask!

Träningsväskan står ofta packad på kontoret – om utifall – men så här på vinterhalvåret innehåller den sällan tillräckligt mycket kläder för att tillåta utelöpning. Men springa ville jag, så det fick bli tempererade förhållanden på F&S löpband.

6*4 minuter med en minuts ståvila i nåt som jag tänkte kunde vara tröskelfart i mitt nuvarande tillstånd. 5:15-tempo. Någon pulsklocka fanns inte i packningen så det är en ren och skär gissning. Men det kändes tröskelaktigt på flås- och syrafronten. Lagom jobbigt helt enkelt.

Sneglade lite på löpbanden bredvid och funderade över lutningsfrågan. Tjejen närmast bredvid ställde in lutningen på 0,5 procent, övrigas dipslayer (de jag kunde se) visade noll. Undantaget de två tjejerna längs bort  vars band skapade rejäla uppförsbackar som de segt promenerade sig uppför.

Själv springer jag numer med en lutning på 1% för att någorlunda efterlikna min upplevelse av att springa utomhus. Inte för att löpbandslöpning någonsin blir detsamma som utelöpning – oavsett lutning. Men jag vill inte bli alltför besviken när jag kutar längs landsvägen och samma tempo plötsligt känns mycket tyngre.  Hur gör du?

 

Annonser

5 thoughts on “Sluttande plan

  1. Mycket bra! Det känns som om både du och jag är på väg tillbaka från tillstånd där inte träningen fungerat så bra!

    Jag kör oftast med 0,5% för att jag tycker löpband är jobbigt nog (sämre teknik o s v) och har ju kört en hel del tuffa pass inne nu på senvintern men kanske borde jag ha 1,0% istället då jag nu verkar överraskad över hur tungt det går ute, eller så är mitt band felkalibrerat men det verkar inte så, en kilometer i 15km/h tar just fyra minuter och inget annat…

  2. Olycksbådande rubrik som lurade mig.att tro det värsta.

    För en som aldrig sprungit på band, låter en lutning på 1 % som ingenting, men det motsvarar kanske det luftmotstånd om drygt 3 m/sek du slipper i din fart. Undrar om jag någonsin kommer att prova löpband innan jag kastar in löparhandduken, men 800-ingar (ungefär) i 5:15-tempo låter annars som något för (en lite bättre tränad) jumper.

  3. Jag packar lite extra kläder och undviker löpbandet. Provade ju på att springa lite löpband på Indienresan senast och då provade jag 2,5% luning … det var jobbigt. Det var tur att jag inte hade så mycket tid att springa den gången. Inte gav det någon mersmak heller. 🙂

    Jag tror att den där latmasken bara är skuggan av vintermörkret. Nu ser vi väl ändå fram emot vårsolen? Och du som gillar geggiga skogsstigar med inbjudande vattenpölar måste ju verkligen börja längta ut nu? 😉

    Du ska se att det snart är spring i de där tassarna som ställer sig på hallmattan efter jobbet!

  4. Staffan: Tidigare körde även jag med 0,5 procent, men upplevde att det kändes för lätt. Benmuskelmässigt vill säga. Mentalt tycker jag att även noll procents lutning är rena döden.

    Jumper: Förlåt – inte meningen att skrämmas. Skulle vilja påstå ett 1 procent motsvarar löpning på en platt, slät raksträka en helt vindstilla sommarkväll. En väldigt platt, slät och ointressant raksträcka i typ Arizonaöknen… I motsats till utomhus möts man inte av några motlut, men får inte heller glädjas år några nedförsbackar.

    Andreas:Lite lera vore trevligt! Men jag har iofs inte särskit mycket emot att springapulsa i snö heller, eller mot isbelagda landsvägar. Men visst, det är lättare att övertala tassarna när kvällarna blir ljusare.

    Ingmarie: Ibland är det tur att man känner sig själv, annars skulle nog latmasken gå segrande ur betydligt fler strider. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s