Styrkt

Mina lår är ömma idag. Ynkligt gnäller de över gårdagen. De fick sig nämligen en rejäl styrketår igår. F&S arrangerade styrketränings-workshop med Anders Lindsjö som 1992 deltog i OS i olympiska lyft. Ingen tvekan om att han vet hur man lyfter tungt och effektivt alltså.

Men lyfte tungt gjorde vi faktiskt inte alls. Undantaget de som vågade sig på ett explosivt upphopp  med en polare på ryggen. Jag stod över den övningen. Det fanns nämligen ingen träningspolare i lämplig storlek att tillgå. Det gör sällan det när man är typ en pygmé.

Workshopen handlade om att periodisera sin träning. Att använda alla styrkemetoder. Se helheten. Tror jag. Det var i alla fall så jag hörde det Anders sa. Finns säkert andra som hörde annat. Den röda tråden var faktiskt inte helt solklar – och ändå var workshopen otroligt bra. Vi snabbtestade vår status när det gällde stabilitet, rörlighet, uthållighet, styrka, tung explosiv styrka, lätt explosiv stryka, explosivitet. Den enda metod vi inte fick provsmaka var maxlyft.

Jag lärde mig bland annat:

1: Jag är en total rookie på styrketräning.

2. Jag har en stabil core, men skrämmande instabila höfter, knän och fötter.

3. Effektiv rörlighetsträning är inte skönt. Alls.

4. Jag har inga problem med uthålligheten, men saknar explosivitet och spänst.

Och som sagt. Vi lyfte inte tungt. Men snabba benböj, långsamma enbensböj och explosiva upphopp ger ändå brutal effekt på lårmusklerna. Fast just det visste jag redan.

Annonser

6 thoughts on “Styrkt

  1. Lite förvånad över din påstått dåliga status på olika områden, eftersom jag tycker att du inte gör annat än styrketränar och stretchar mest varje dag. Själv nöjer jag mig med mina 9 övningar köksgympa som jag tycker har gjort susen för min styrka. Men vid ett test skulle jag nog få underkänt i det mesta, stabilitet inte minst. Säkrast att inte undersöka min illusion.

  2. Jonna: Det var verkligen jätteroligt! Jag gillar verkligen att testa nya saker. Även om jag inte har några planer på att bli styrkelyftare så lärde jag mig massor.

    Malin: Jag kommer defintivt att ha nytta av mina små insikter. Lägga mer fokus på att träna stabilitet i mina nedre regioner till exempel. Väldigt nyttigt för en löpare.

    Jumper: Här gäller det att komma ihåg att jag är en otroligt självkritisk typ. Och inse vad jag jämför med. Jämfört med min core svajar mina undre delar betänkligt, men jämfört med gemene kvinna (vem nu det månne vara) är jag antagligen stabilare än de flesta. Säkert är jag också spänstigare än många andra 40+ kärringar.
    Testerna gick liksom ut på att hitta sina svaga punkter – i förhållande till sina starka. På så vis kulle man få insikt om vad man behövde träna mer på för att skapa en bra helhet.

  3. Ja, så måste det förstås vara. Man är inte starkare än sin svagaste länk och då gäller det att hitta den antingen man är rookie eller världsstjärna. Rätt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s