Rosenhippt

Rosehips, Mount Down - geograph.org.uk - 1115262

Mina knän har börjat knirka mer än lovligt. Ont gör de också ibland, speciellt i utförsluten. ”Lyssna på kroppen, sluta springa”, säger självutnämnda förståsigpåare (som aldrig någonsin sprungit ett enda steg i sina liv).

”Hej, nyponpulver!”, säger jag. Knaprar dyra kapslar, och springer vidare med  rosehip-smorda leder. Tycker helt ärligt att de trilskas mindre, gammelknäna.

Annonser

8 thoughts on “Rosenhippt

  1. Har du konstaterad artros i knälederna? Tyvärr finns det inga vetenskapliga belägg för att glukosamin, nyponpulver etc har någon effekt även om tron sägs försätta berg, Däremot ska gång, löpning, cykling och övningar på gymmet som stärker musklerna runt knäleden vara bra. Själv var jag häromåret så illa åtgången att jag knappt kunde gå, Sjukgymnasten gav mig ett rehabprogram med några enkla övningar som jag gör varje dag på gymmet. Jag är idag helt besvärsfri och har kunnat springa tvärs över USA. Strax innan målgång skickade jag ett kort från USA till min löpardoktor om att det gick bra för hans patient. Det vykortet visar han nu upp för sina artrospatienter som gett upp hoppet. I ärlighetens namn ska dock sägas att jag äter glukosamin men det är maskinerna på gymmet som gjort mig bra. Benpress, bensträck och bencurl heter övningarna. Har du prövad dem?

    • Ingen konstaterad artros, så jag försöker intala mig att det inte är det jag drabbats av. De gånger jag trots allt misstänker artros brukar jag tänka just på dig och känna mig hoppfull. Ett strålande bevis för att envishet, träning och idog rehab kan försätta berg. Klart inspirerande! Hade faktiskt tänkt fråga dig vilka övningar du använt, du tycks ha läst mina tankar. Pressen, sträcken och curlen är välkända, och jag brukar ge mig på dem de gånger jag besöker gymet. Vilket tyvärr är alldeles för sällan. Ska försöka skärpa mig på den fronten.
      Vad nyponen beträffar: själva nyponen har säkert tveksam effekt, men vad som däremot är vetenskapligt bevisat är effekten av placebo. Det tror jag stenhårt på. 🙂

  2. Det finns få saker som provocerar mig så mycket som när soffpotatisar uttalar sig om hur skadligt det är med löpning! Om jag är på bra humör drar jag fram en forskningsrapport om hur löpning faktiskt stärker knäna och inte tvärtom och om jag är på dåligt humör påpekar jag att flera dör av hjärtattack pga de inte springer.

    • Visst är det enerverande! Jag brukar räkna till tio emedan jag samtidigt tänker på hur potatisarnas dåliga träningssamvetet gnagar dem varje gång jag studsar förbi införd löpartajts. 🙂

  3. Av oklar anledning dyker det med jämna mellanrum upp reklam för Finitro i mitt facebookflöde. Det är tydligen något medel mot artros, något inte anser mig lida av. Den lätta knäsmärta (längst fram på skålen) jag ibland känner när jag går nerför trappan på morgonen eller i början av en löptur liknar mer ”jumpers knee” (vad annars ha ha). Tror även i mitt fall på muskelträning. Sällan har jag haft så välfungerande knän som veckorna efter fjolårets fjällklättring.

    • Mitt fb-flöde svämmar över av reklam för bantningspiller. Och mirakelhudkrämer. Tydligen det qvinns i övre 40 förväntas behöva.
      Mina knän smärtar mer generellt överallt, men antagligen en bästa boten densamma: muskelträning. Om det bara inte vore så förbenat svårt att komma sig för!

  4. Tror man får prova sig fram vad som funkar. Msm hjälper en del. Däremot finns inga (vad jag vet) vetenskapliga resultat som tyder på att löpning är skadligt för knäna. Tvärtom!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s