Tvångstankar

Vad har snabbtvingar med löpning att göra?

Naprapaten är envist övertygad om att någonting irriterar mina hälsenor – direkt. Inte enbart indirekt, som strama vadmuskler som drar i senor till exempel, utan direkt, som åtsmitande hälkappor. Mina nypors styrka dög intet till så jag fick  besöka snickarboden.  Allt för att ge hälkappan en rejäl uppmjukning.

Han gav sig ut på jakt efter fler syndabockar också. Som vinterkängorna. Och skidpjäxorna. Vet inte om jag tänker lyssna så lydigt på det örat. För det första är jag inte alls lika övertygad om att hälsenorna regagerat så kraftigt på yttre nötning. För det andra vill jag fan i mig inte sluta åka skidor! Det är ju den enda form av alternativträning som ger mig det jag längtat efter: känslan av att träna. På riktigt.

Gårdagens naprapatbesök innefattade en hel del bekymrat ögonbrynsrynk och fundersamt hakstrykande. Man vill inte höra av sin naprapat att man snart platsar på hans tio-i-topp-lista. Listan över besvärliga patienter med envisa åkommor och svårställd diagnos. Tack för den.

Gårdagens slutsats: båda senorna är irriterade, men höger hälsena är ändå klart mycket bättre än den var då. I oktober (satan – var det så länge sedan?). På höger ben förstärks problemen av att de små muskler som sitter längs senan insida är spända och ömma. På vänster är slemsäcken också irriterad. Mot det skulle jag möjligen kunna knapra antiinflammatoriska. Möjligen.

Receptet? Fortsatta excetriska tåhävningar, men inte lika många per dag. För kanske bidrar det stora antalet till problemen. Eller kanske inte. Återgång till lite kortare rehablöpning, 15-20 minuter, som sedan får trappas upp enligt devisen:  ingen försämring – lägg på fem minuter. Om hälsenan blir sämre – stanna kvar på samma  nivå. Balansövningar för att återfå jämvikt mellan den stukade och den ickestukade foten. Obalansen kan ge ändrat löpsteg, som bidrar till problemet. Eller inte. Alternativträning som ger blodgenomströmning, men som inte ger problem = undvik helst skidor.

Helt ärligt. Det känns lite som om vi roar oss med gissningslekar. Naprapatens är visserligen engagerade och baserade på gedigen kunskap och erfarenhet, men ändå. Det är lite för mycket trial-and-error för att jag ska känna mig tillfreds. Trots att jag tror mig vara i trygga, kunniga händer.  Det hjälper liksom inte när tålamodet tryter och uppgivenheten sprider sig i sinnet. Idag är ledsen.

………………………………………………………………….

Annonser

15 tankar om “Tvångstankar

  1. Usch, låter inte det minsta kul. Hade själv problem med hälsenorna i somras (fast inte lika jobbigt som du har det) och vet hur jäkla jobbigt och irriterande det är!

    Hoppas du och naprapaten hittar någon patentlösning för att få ordning på det!

  2. Förstår att du är ledsen. Vet hur förbannat frustrerande det där trial-and-error stadiet är. Skickar en tröstande kram för vad det nu kan vara värt.
    Kan sedan bara säga: Kämpa på! Det KOMMER att bli bra. Jag LOVAR!

  3. Men vad frustrerande! Jo som Benet säger har jag bra erfarenhet av stötvåg, men mest för vaderna faktiskt, inte så mycket för hälsenorna. Jag har haft ont i vänster hälsena i snart två år (det har gått att springa men aldrig blivit 100% bra), och det är först nu (peppar, peppar) som det verkar vara på väg att äntligen lösa sig, men det är för tidigt att ropa hej ännu. Det som verkar ha löst problmet är hård massage av nedre delen av vaden, på båda sidor precis under muskelbuken till den stora vadmuskeln. Upptäckte att jag hade massa förhårdnader där som antagligen gjorde att senan belastades för mycket. Efter att jag kört riktig hård massage där (själv) har värken blivit betydligt mindre. Man får fortsätta massera tills förhårdnaderna försvunnit, kan kräva ett antal gånger.
    Härvid de röda strecken var det jag hade strama muskler. Kan ju säga att excentrisk träning inte funkade för mig, det verkade förvärra problemet och belasta senan för mycket.

  4. Några fler goda råd kommer jag inte med. Min gamla halvdöda okänsliga hälsena kan nog inte jämföras med dina blodfyllda unga.

    När jag hade problem tittade jag ofta in på en blogg där den hälsenaskadade löparen ständigt var på väg att ge upp, ja han hade rentav gjort det ett tag. När jag nu besöker den bloggen springer löparen både långt och snabbt och några hälsenor ser jag inte när jag letar där. Sensmoral: Hav tröst!

  5. Medeldist: Ja visst fasen, det var vaden din som du fick ”vågstött”. Minnet sviker. Inte lätt att bli gammal. Nu har jag till och med fått skaffa hjälpögon (läsglas)…

    Bureborn: Som jumper säger. Hav tröst. När besvären försvinner och du studsar runt i skogarna igen kommer dina forna problem ganska snabbt kännas väldigt avlägsna.

  6. Ledsamt med gissningslekar även om de är kvalificerade. Din naprapat gör säkert vad han kan och det gör du med. Lita på din ”magkänsla” när det gäller övningar du kan och vill genomföra!

  7. Tobias: Om jag hittar patenlösningen tänker jag ta just det – patent – på den. Och tjäna storkovan! Det kan jag banne mig vara värd efter fyra månaders tjafs.

    Ingmarie: Hu, är det inte det som gör förtvivlat ont? Fast D gör iofs illa mig rätt rejält han oxå… 🙂

    Benet: En tröstande kram är värt jättemycket! Likosm uppmuntrande ord!

    Medeldist: Superbra input – tack! Tycks vara samma muskler som är ansträngda hos mig. Även om mina spänningar sitter längre ner, precis där muskeln övergår i senspegeln. Ska helt klart testa med egenmassage. Naprapaten har hitta en och annan ”knuta”, men har egentligen aldrig masserat vadmuskulaturen. Hälsenenypen/tryckningar/massage har tagit hela behandlingstiden.
    Intressant att tåhävningarna snarare sjtälpte än hjälpte. Jag är lite fundersam efter att ha hävt i 11 veckor utan någon märkbar förbättring. Hm? det allom rekommenderade universalmedlet mot underbensproblem löser uppenbarligen inte allt. Jag gör färre den här veckan och följer utvecklingen.

    Jumper: Halvdöda hälsenor låter trevligt. Som om de inte gör mycket väsen av sig. Jag hoppas förstås att den här bloggen ska gå samma utvecklig till mötes. Förhoppningsvis utan jag behöver ge upp en sväng på mitten.

    Oliver: Överväger att ge mig ut på jakt efter vetenskapliga bevis, för att höja nivån på gissningarna. Eller så blir jag bara nojjig?

  8. Glöm inte:
    nypon- soppa,te, strö på yoghurten (GOPO)
    gurkmeja
    ingefära
    avocado
    omega-3

    Hopp framför allt, tappa inte hoppet och lusten att träna. Jag vet hur det är att hamna på vägs ände då det kommer till sjukgymnaster, men det finns alltid nya.

  9. Paljetten: Ska genast byta frukostfrukssoppan mot nypondito. Ingefära är gott. Och avokado. Men gukrmeja? hur får man in det naturligt i kosten? Utan att käka indiskt varje dag?
    Naprapaten får en chans till – måste ju se om hans nya regim är verksam. Men jag tänker nig vänstra lite. 🙂

  10. Akta dig för vinterkängor! Mina Mendl är värdelös att gå i och ger bara biverkningar. Sen håller jag med naprapaten angående skidor… Hade det varit skate: OK. Men på klassiskt så blir det ett jäkla gnuggande.

    Lev ditt liv i enbart ett par löpardojjor – hela tiden.

  11. Farsan: I första skedet tyckte naprapaten att skidåkning var en strålande idé, oavsett åkstil. Men sen ångrade han sig vid besöket därpå, när jag inte blivit ett skvatt bättre. Därav min skepsis.

    Snorkkis: Har just laddat hem två forskningsrapporter…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s