I bokstavsordning

Från A till Ö. Det är dagens träningstips för starka kärnvärden.

Utrustning: ett stycke gymboll.

Ställ dig i spikrak plankställning, med armbågarna på bollen.  Jag står på tå, men man kan förstås stå på knä oxå, eller med ett knä och en tå i golvet. Sen stavar du dig igenom alfabetet. Eller texta en favoritdikt. Som min, av Gunnar Björling:

Att en att en enda
det var och att en
och ibland
alla
att en
och att
– du

Alphabet Plank kallar de övningen på amerikanska RW. (Du måste förstås genomlida lite reklam från sponsorerna för att kunna se videon.)

 

…………………………………………………………………..

10 tankar om “I bokstavsordning

  1. Det där verkar jobbigt – plankan är jobbig i sig! Märklig dikt för övrigt, fick läsa den flera gånger… 🙂

    Ett annat tips på alternativ-träning, om du har tillgång till en balansplatta, är att stå på ett ben på balansplattan och med det fria benet ritar du alfabetets alla bokstäver med tårna i luften. Ju långsammare och noggrannare, desto jobbigare.

    Vill man ha det ännu instabilare jobbar du med ett par lätta hantlar samtidigt!

    GLAD PÅSK!

  2. Förutom ”gymboll” (är det samma sak som ”gummiboll”?) måste man uppenbarligen ha en plansch med en massa bokstäver. Är det tllåtet att rita den själv? Då kan man ta ett redigt stort papper så att man får jobba lite extra. Om man tränar mitt i natten kan leka anden i bollen och fråga bollen läskiga saker som till exempel ”Vad gömmer sig i garderoben?” eller ”Vem ska dö?”. Man kan också lägga ut en stockholmskarta på golvet och leka plank-Stockholm Marathon. Eller också kan man ta ”Gunnar Björling, valda dikter” och slå upp en sida på måfå och låta bollen vandra:

    det är allting
    här
    allt allt är här
    allting är nu
    här är ingenting
    och här är – allt

  3. Aha, nu fattar jag! Planschen är bara till för att man ska se hur bokstäverna ser ut. Sen låter man bollen rita dem på golvet.

    Tycker nog mina varianter verkar mer spännande.

  4. Staffan: Min balansplatta ligger och gömmer sig under soffan, men jag tror jag ska leta fram den igen. Saker som kan användas för ordlekar gillar ju jag! Och Gunnar Björling, kanske just för att man måste läsa honom flera gånger. Språket är avskalat, och gör motstånd.

    JUmper: Jag tycker faktiskt också att dina varianter var mer spännande! Men lite skraj blev jag, för vem vet vems ande som matrialiserar sig nästa gång jag ligger där med kramp i magmusklerna.

    Ingmarie: Oh my, den lär vara rena döden med vibrato!

  5. Med risk för att låta vanvördig påminner övningen om gymnastik som florerade när väckelserörelsen drog genom bygden. Man hade ingen gymboll på den tiden och i stället för alfabetet tuggade man sig igenom sina synder. Men i övrigt rätt likartat. Man höll sig i form även på den tiden…

  6. Tack för tipset, det kan vara roligt att lägg atill balans i mitt mål att orka plankan i sex minuter till sommaren 🙂
    Jag föredrar att sjunga med i någon låt… då är tempo och takt redan inlagd så att man inte behöver hitta på tidsspannet (distansen) själv.

  7. Inte alls, det finns ju de som pressar den i 11 minuter… så det borde gå. Måste bara hitta ork att göra inget i sex minuter… det är som att någon skriker FREEEEEZ i örat på en i en evighet. Lite som Sisyfos, episkt plågsamt 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s